Digiscoping - jak fotím přes dalekohled

1. září 2009 v 23:03 | KubaV. |  Digiscoping
Rád bych vám v tomto článečku představil svou techniku fotografování přes stativový dalekohled tzv. digiscoping. Nejprve bych předvedl svoje vybavení.
Zkladní výzbrojí digiscopera jsou kompaktní foťák a stativový dalekohled, jinak
taky řečeno monokulární dalekohled upevněný na stabilním stativu. Já používám stativ Velbona Sherpu R 450, který se mi jeví jako slušný kompromis mezi dostatečnou stabilitou a nízkou hmotností, díky které mohu stativ vozit na kole.

Už s touto soustavou se dají pořídit nějaké fotky, a to tak, že se přiloží oběktiv foťáku k okuláru dalekohledu. Ale při tomto způsobu to chce mít nejen pevné nervy, ale i ruku a i když budete mít ruku pevnou jako skála, při mačkání spouště, vždy nějaké vibrace vzniknou a fotka bude neostrá, ale k dokumentaci postačující.

Ke "kvalitní" fotografii vede jediná cesta a to přes adaptér, neboli uďelátko, které napevno spojí obě dvě optické soustavy. Je možnost zakoupit adaptér přesně pasující k dalekohledu i fotoaparátu, ale já šel levnější cestou vlastního vývoje, a myslím že jsem kápl na něco docela funkčního.
Hlavními komponenty mého "homemade" adaptéru jsou gumičky a tou nejzásadnější věcí je cívka od muškařské šňůry zn. Cortland, což vypadá takto i s nainstalovanými gumkami.
A to je vlastně celý adaptér, teď jenom připevnit k foťáku.
Nasunout na okulár dalekohledu a připevnit ještě jednou gumičkou a pevné spojení máme zajištěno.
A teď se můžeme jít věnovat focení. Zásadně používám manualní režim, na většinu fotek mám nastaveno ISO 200, pouze když se expozice dostane pod 1/500 dávám ISO menší. Většinou vždy fotím se dvou sekundouvu samospouští, z důvodu ustálení dalekohledu, pouze v případě focení letovek a rychleji se pohybujících ptáků jedu bez samospouště. Dost důležité je přiblížit se k fotografovanému objektu co nejblíže, nejostřejší fotky jsou při nejmenším zvětšení, tj. u meopty 20X. Při větším zvětšení ubývá světla, ale ještě zásadnější je ubývání hloubky ostrosti. Celkově u digiscopingu je největší problém s ostřením, když je fotografovaný objekt dostatečně velký, používám poměrového ostření, pokud fotoaparát není schopen zaostřit a plete si trs trávy s jespákem obecným, pak je třeba nastavit středové ostření a celého jespáka dostat do ostřícího obdelníčku. A nejhorší situace nastává, kdy fotoaparát nezaostří vůbec, stává se to většinou při velkém zvětšení a jediné co nám zbývá, je pokusit se doostřit dalekohledem.

Samozřejmně kvalita fotky hodně závisí na kvalitě pozorovací optiky, ale stále je kvalitní stativový dalekohled menší investice než digi zrcadlovka s dlouhým objektivem.
Digiscopovat se dá ledacos, třeba i makro vážky nebo motýlice.
Na této fotce je trochu vidět největší nedostatek digiscopingu, malá hloubka ostrosti, kdy křídla a střed těla jsou krásně ostrá, kdežto hlava a zadeček nikoliv.

Tak to by bylo zatím vše. Přeji mnoho úspěchu při focení přes stativový dalekohled.

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Tony Tony | Web | 5. července 2012 v 19:23 | Reagovat

Zdravím, mohu vědět, co to máte za dalekohled? Mohl byste mi případně doporučit nějaký eshop s podobným náčiním? Díky.